کد مطلب:510 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:441

مسّ اسماء و آیات الهی
س 147: مسّ ضمیرهائی كه به ذات باری تعالی بر می گردند مثل ضمیر جمله «بسمه تعالی» چه حكمی دارد؟





ضمیر حكم لفظ جلاله را ندارد.





س 148: نوشتن اسم جلاله «اللّه» بصورت «ا...» مرسوم شده است. كسانی كه بدون وضو این كلمه را مسّ می كنند، چه حكمی دارند؟





همزه و نقاط، حكم لفظ جلاله را ندارد، ومس آن بدون وضو، جائز است.





س 149: در جائی كه من كار می كنم در مكاتبات خود كلمه «اللّه» را به صورت «ا...» می نویسند.آیانوشتن الف وسه نقطه به جای لفظ جلاله«اللّه» ازنظرشرعی صحیح است؟





از نظر شرعی مانعی ندارد.





س 150: آیا جایز است به صرف احتمال مسّ لفظ جلاله «الله» توسط افراد بدون وضو، از نوشتن آن خودداری نموده و یا بصورت «ا...» نوشته شود؟





مانعی ندارد.





س 151: نابینایان برای خواندن و نوشتن از خط برجسته ای معروف به خط بریل كه با لمس انگشتان خوانده می شود، استفاده می كنند.

آیا بر نابینایان واجب است كه هنگام فراگیری قرآن كریم و مسّ اسماء طاهره كه با خط برجسته بریل نوشته شده است، وضو داشته باشند یا خیر؟





اگر نقاط برجسته علامت حروف هستند، حكم آن حروف را ندارند ولی اگر در نظر عرف آگاه بعنوان خط محسوب شوند در مس آنها رعایت احتیاط لازم است علامتی برای حروف قرآن كریم و اسماء طاهره استفاده می شوند، مسّ آنها نیاز به طهارت از حدث ندارد.





س 152: مسّ اسمهایی از قبیل عبداللّه و حبیب اللّه بدون وضو چه حكمی دارد؟





مسّ لفظ جلاله بدون وضو جایز نیست، اگر چه جزئی از یك اسم مركب باشد.





س 153: آیا جایز است كه زن حائض گردنبندی را به گردن بیندازد كه نام مبارك پیامبر صلی الله و علیه و آله بر آن نقش شده است؟





به گردن آویختن آن اشكال ندارد، ولی بنابر احتیاط واجب است كه اسم مبارك پیامبر «صلی الله علیه و آله» با بدن تماس نداشته باشد.





س 154: آیا حرمت مسّ نوشته های قرآن بدون وضو اختصاص به موردی دارد كه در قرآن كریم باشد، یا شامل مواردی كه نوشته قرآنی در كتاب دیگری یا تابلو یا دیوار و غیر آنها هم باشد، می گردد؟





حرمت مسّ كلمات و آیات قرآنی بدون وضو اختصاص به قرآن كریم ندارد. بلكه شامل همه كلمات و آیات قرآنی می شود، هر چند در كتاب دیگری یا در روزنامه، مجله، تابلو، و غیر آنها باشد.





س 155: خانواده ای به قصد خیر و بركت هنگام خوردن برنج از ظرفی استفاده می كنند كه آیات قرآنی از جمله آیةالكرسی روی آن نوشته شده است. آیا این كار اشكال دارد؟





اگر با وضو باشند و یا غذا را با قاشق از ظرف بر می دارند، اشكال ندارد.





س 156: آیا كسانی كه بوسیله دستگاه تحریر اسماء جلاله یا آیات قرآنی و یا نامهای معصومین علیهم السلام را می نویسند، باید در حال نوشتن آنها با وضو باشند؟





این كار مشروط به طهارت نیست، ولی نوشته ها را نباید بدون وضو مسّ كرد.





س 157: آیا مسّ آرم جمهوری اسلامی ایران بدون وضوء، حرام است؟





اگر در نظر عرف، اسم جلاله محسوب و خوانده شود، مسّ آن بدون طهارت حرام است و در غیر این صورت اشكال ندارد، اگر چه احوط ترك مس آن بدون طهارت است.





س 158: آیا چاپ آرم جمهوری اسلامی ایران بر روی اوراق اداری و استفاده از آن در مكاتبات و غیر آن، چه حكمی دارد؟





نوشتن و چاپ لفظ جلاله یا آرم جمهوری اسلامی ایران اشكال ندارد، و احوط این است كه احكام لفظ جلاله در آرم جمهوری اسلامی ایران هم رعایت شود.





س 159: استفاده از تمبرهای پستی كه بر روی آنها آیات قرآنی چاپ شده است، و یا چاپ لفظ جلاله و اسماء خداوند «عزّ و جلّ» و آیات قرآنی و یا چاپ آرم مؤسساتی كه مشتمل بر آیاتی از قرآن كریم است، در روزنامه ها و مجلات و نشریاتی كه همه روزه منتشر می شوند، چه حكمی دارد؟





طبع و نشر آیات قرآنی و اسماء جلاله وامثال آن اشكال ندارد، ولی بر كسی كه به دستش می رسد، واجب است كه احكام شرعی آنها را رعایت نماید و از بی احترامی و نجس كردن و مسّ بدون وضوی آنها خودداری كند.





س 160: در بعضی از روزنامه ها اسم جلاله یا آیات قرآنی نوشته می شود، آیا پیچاندن غذا با آنها، یا نشستن بر آنها و یا استفاده از آنها به جای سفره و یا انداختن آنها در زباله، با توجه به مشكل بودن استفاده از راههای دیگر، جایز است یا خیر؟





استفاده از این روزنامه ها در مواردی كه از نظر عرف، بی احترامی شمرده شود جائز نیست و اگر بی احترامی محسوب نشود اشكال ندارد.





س 161: آیا مسّ نقش كلمات روی انگشترها، جایز است؟





اگر از كلماتی باشد كه شرط جواز مسّ آن طهارت است، مسّ آن بدون طهارت جایز نیست.





س 162: انداختن چیزی كه مشتمل بر نامهای خداوند است در نهرها و جوی ها چه حكمی دارد؟ آیا این عمل اهانت محسوب می شود؟





اگر انداختن آنها در نهرها و جویبارها از نظر عرف اهانت محسوب نشود، اشكال ندارد.





س 163: آیا هنگام انداختن اوراق امتحانی تصحیح شده در زباله یا آتش زدن آنها، باید اطمینان حاصل شود كه نامهای خداوند و اسامی معصومین علیهم السلام در آنها نباشد؟ آیا دور انداختن اوراقی كه در یكی از دو طرف آن چیزی نوشته نشده است، اسراف محسوب می شود یا خیر؟





فحص و بررسی لازم نیست و هنگامی كه وجود اسماء جلاله در ورقه احراز نشود، انداختن آن در زباله اشكال ندارد. اما اوراقی كه امكان استفاده از آن در صنعت كارتن سازی و مانند آن وجود دارد و یا بر یك طرف آن نوشته شده است و طرف دیگر آن قابل استفاده برای نوشتن است، سوزاندن و دور انداختن آنها به علت وجود شبهه اسراف، خالی از اشكال نیست.





س 164: اسامی مباركی كه احترام آنها واجب و مسّ بدون وضوی آنها حرام است، كدامند؟





مسّ اسماء و صفات مخصوص ذات باری تعالی بدون وضو حرام است، و احوط الحاق نامهای انبیاء عظام و ائمه معصومین علیهم السلام به نامهای خداوند متعال، در حكم مذكور است.





س 165: راههای شرعی محو كردن اسماء مبارك و آیات قرآنی هنگام نیاز كدامند؟ سوزندان اوراقی كه در آن اسم جلاله و آیات قرآنی نوشته شده است، هنگام ضرورت برای حفظ اسرار چه حكمی دارد؟





دفن آنها در خاك و یا تبدیل آنها به خمیر بوسیله آب اشكال ندارد. ولی جواز سوزاندن آنها مشكل است و اگر بی احترامی محسوب شود، جایز نیست، مگر در صورتی كه اضطرار اقتضا كند و جدا كردن آیات قرآنی و نامهای مبارك امكان نداشته باشد.





س 166: قطعه قطعه كردن اسماء مباركة و آیات قرآنی به مقدار زیاد به طوری كه حتی دو حرف آنها به هم متصل نمانده، و غیر قابل خواندن شوند، چه حكمی دارد؟ آیا در محو كردن اسماء مباركه و آیات قرآنی و ساقط شدن حكم آنها، تغییر صورت خطی آنها با حذف و اضافه كردن حروف، كافی است؟





تقطیع به نحو مذكور اگر بی احترامی محسوب شود جائز نیست و در غیر این صورت نیز اگر موجب محو نوشته لفظ جلاله و آیات قرآنی نشود، كافی نیست، همچنان كه تغییر صورت خطی كلمات با اضافه یا كم كردن بعضی حروف نیز باعث زوال حكم شرعی حروفی كه به قصد نوشتن لفظ جلاله به كار رفته اند، نمی شود. بلی، زوال حكم بر اثر تغییر حروف به نحوی كه ملحق به محو حروف گردد، بعید نیست، هر چند احتیاط، اجتناب از مسّ آن بدون وضو است.